Dobór słów kluczowych – krok po kroku

O dobór słów kluczowych należy zadbać jeszcze na poziomie planowania strony internetowej. Oczywiście w wielu przypadkach bywa tak, że najpierw powstaje strona, a później człowiek myśli na jakie frazy ją pozycjonować. Jest to jedynie o tyle niewygodne, że będzie trzeba dokonywać zmian na istniejącej stronie, co nie zawsze technicznie jest łatwe i komfortowe. Oczywiście piszę tu o optymalizacji strony internetowej, bo bez tego ciężko jest wbić stronę wysoko w Google na mnóstwo słów kluczowych.

Przedstawienie problemu

Powstaje nowa strona internetowa. Na początek ciężko będzie zająć dobre miejsca na główne, bardzo trudne słowa kluczowe. Dlatego istnieje konieczność znalezienia słów kluczowych mniej konkurencyjnych, co w krótkim czasie po opublikowaniu strony powinno przynieść na stronę ruch z wyszukiwarki. I tu trzeba odpowiedzieć na pytania:
– skąd wziąć listę słów kluczowych (w jaki sposób je pozyskać)?
– w jaki sposób wyłonić te słowa kluczowe, które przyniosą w krótkim czasie ruch na stronę (oczywiście nie pomijając również tych trudniejszych słów kluczowych)?

Rozwiązanie problemu

Krok 1 – znaleźć głównych konkurentów
Do znalezienia konkurentów najlepiej posiłkować się najważniejszą według nas frazą dla strony (lub głównymi frazami jeśli jest kilka różnorodnych). Wystarczą nam same adresy konkurencyjnych stron. Zwykle dla głównej frazy wyświetla się w wynikach dużo reklam, stąd bierzemy pierwsze 5 wyników organicznych i 5 dla wyników płatnych (oznaczone jako [Reklama],[Reklamy]).

Krok 2 – znaleźć słowa kluczowe na które wyżej wymienione strony są w top30 i/lub w płatnych wynikach
Tutaj całą pracę za nas wykonuje serwis internetowy SERPik. Po zalogowaniu się do panelu pobieramy frazy dla wszystkich znalezionych stron. Wystarczy skorzystać z formularza:

I pobrać wyniki:

RADA: najlepiej pobierać wszystkie frazy (opcja płatna), w przypadku opcji darmowej jest możliwość wyeksportowania po 10 fraz co jest często zbyt małą próbką (można to nieco obejść sprawdzając większą ilość stron np. dla top20 – więcej klikania, gorszy efekt).

Zapisujemy wyeksportowane raporty, otwieramy je i kopiujemy wszystko w jedno miejsce, następnie usuwamy duplikaty słów kluczowych.

MÓJ SPOSÓB: pobierz i zainstaluj program notepad++. Następnie pobierz plugin „TextFX” lub „TextFX Characters”. Robi się to przez menu: Plugins -> Plugin Manager -> Show Plugin Manager -> Zakładka Available -> TextFX -> Install. Po zainstalowaniu tego pluginu wklej wszystkie słowa kluczowe do programu (do jednej zakładki), wejdź w menu TextFX -> TextFX Tools. Tam zaznacz opcję „sort outputs only unique” jeśli jeszcze nie jest zaznaczona. Ostatni krok to zaznaczenie wszystkich fraz w arkuszu (CTRL+a) i wybranie z menu TextFX -> TextFX Tools -> „Sort lines case sensitive” lub „Sort lines case insensitive”. Gotowe – usunie to duplikaty! Zapisujemy plik.

Krok 3 – selekcja słów kluczowych
Mamy już listę wielu fraz (często setek, jeśli nie tysięcy). Sprawdzimy teraz frazy, które mają zadowalającą ilość miesięcznych wyszukiwań i konkurencję według Google. W tym celu skorzystamy z narzędzia Keyword Tool External (aby z niego skorzystać trzeba oczywiście zalogować się na konto Adwords). Po otwarciu korzystamy z narzędzia „Pobierz prognozy natężenia ruchu dla listy słów kluczowych”. Tam korzystamy z „Opcja 2: Prześlij plik „. Przesyłamy utworzony plik (wyczyszczony z duplikatów fraz). Wynik pobieramy i zapisujemy na dysku jako CSV.

RADA: najlepiej korzystać z dopasowania ścisłego, w tym przypadku również skorzystaj z programu notepad++. Aby skorzystać z dopasowania ścisłego każda fraza musi być objęta kwadratowym nawiastem. W tym celu wybierz z menu Szukaj -> Szukaj… Następnie kliknij zakładkę „Zamień”. Zaznacz tryb wyszukiwania „Rozszerzony”. Następnie w szukany tekst wpisz:
\r\n
W „zamień na” wpisz:
]\r\n[

Następnie kliknij „Zamień wszystkie”. Teraz tylko musisz ręcznie poprawić pierwszy i ostatni wiersz w dokumencie.

UWAGA: Bardzo duże ilości słów kluczowych nie są przyjmowane przez narzędzie Google (plik z maksymalnie 250 000 słowami kluczowymi). Jednak maksymalna liczba słów kluczowych, dla których można wyświetlić prognozy, to 3 000. Przy wklejaniu słów do okienka może ich być maksymalnie 1 000.

RADA: jeśli Twoja strona internetowa ma ściągać użytkowników jedynie z regionu, koniecznie wybierz odpowiednią lokalizację w planerze słów kluczowych.

RADA: pamiętaj, aby w planerze podać stawkę (pole „Wpisz stawkę”), inaczej nie zobaczysz żadnej prognozy 😉

Zostało teraz wybrać słowa kluczowe, które mają zadowalającą nas ilość miesięcznych wyszukiwań, należy zwrócić uwagę na kolumnę „Avg. Monthly Searches (exact match only)”. Po wyciągnięciu słów kluczowych trzeba je jeszcze przejrzeć pod kątem niechcianych słów kluczowych (czasem strona konkurencji może być wysoko w wynikach wyszukiwania na niektóre frazy, które nas zupełnie nie interesują). W sumie mamy już gotową listę słów kluczowych dla naszej strony!

Co zrobić z przygotowaną listą słów kluczowych?

Można by napisać niejedną trylogię odpowiadając na pytanie. Krótko: pozycjonować i optymalizować 🙂

okazwłoka

Co jest grane?

10 thoughts on “Dobór słów kluczowych – krok po kroku

  • Kwiecień 29, 2015 at 8:43 am
    Permalink

    dobrze opisane, ale jak ktośnie chce się bawić to np. może korzystać z semstorm , choć nie w pełnym zakresie

  • Kwiecień 29, 2015 at 10:13 am
    Permalink

    To prawda, ale w pełnym zakresie za kilka złotych zrobisz to w serpiku.

  • Kwiecień 29, 2015 at 5:34 pm
    Permalink

    interesujący artykuł, jednak faktycznie szybciej będzie to zrobić za pomocą SemStorm

  • Kwiecień 30, 2015 at 8:23 am
    Permalink

    Ale dużo drożej. Jeszcze obowiązujący cennik (są zapowiedziane podwyżki od 4 maja – najtańszy pakiet o 10 zł):
    pakiet za 24zł netto: 25 widocznych słów
    pakiet za 99zł netto: 1000 widocznych słów
    pakiet za 399zł netto: 50000 widocznych słów
    Do tego dochodzą ograniczenia eksportu słów (dla najmniejszego pakietu jest to 1000 słów na miesiąc).

    W serpiku płacisz 1 zł za eksport dowolnej ilości słów – już użytkownicy robili eksporty serwisów które miały nawet grubo pona 100 tysięcy słów – za złotówkę.
    Stąd każdy musi sobie sam policzyć co mu się bardziej opłaca.

  • Maj 5, 2015 at 2:48 pm
    Permalink

    Coś się captcha zacieła – nie da się sprawdzić tych10 pierwszych testowych wyników

  • Maj 5, 2015 at 3:08 pm
    Permalink

    Sprawdziłem teraz, działa bez zarzutów. Z czym masz problem dokładnie? Dla niektórych stron zwyczajnie nie ma wyników z tego względu, że nie są w top30 na żadne ze sprawdzanych fraz.

  • Maj 6, 2015 at 10:54 am
    Permalink

    Wszystko dokładnie opisane, nie rozumiem tylko tej uwagi z dopisywaniem nazw miejscowości. Myślałem, że Google i tak podaje wyniki w lokalizacji danego adresu IP pytającego.

  • Maj 7, 2015 at 11:07 am
    Permalink

    Dokładnie tak, a podając lokalizację w planerze uzyskasz statystyki dla użytkowników z danej lokalizacji.

  • Maj 7, 2015 at 7:10 pm
    Permalink

    Coś nie działa pod starym Firefoxem walidacja captchy, w innych przeglądarkach wszystko ok.

  • Maj 8, 2015 at 10:34 am
    Permalink

    DZięki za info, sprawdzę to.
    sprawdziłem na ff 37 i tam działa, o jakiej wersji ff piszesz?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Title
Caption
File name
Size
Alignment
Link to
  Open new windows
  Rel nofollow