Oto krótka lista do zrobienia dla tych, którzy są zupełnie zieloni w pozycjonowaniu, a chcieliby nauczyć się pozycjonować strony internetowe w Google.
Pierwszym krokiem nie powinien być zakup programu do pozycjonowania – w żadnym wypadku! Na to na pewno przyjdzie czas, najpierw musisz poznać wyszukiwarkę. Programy ułatwią Ci pracę, ale musisz z nich odpowiednio korzystać. Oto moja propozycja dla początkujących:
Jak działa Google
Dowiedz się jak działa wyszukiwarka Google. Skoro chcesz prowadzić grę na podwórku Google, to musisz to podwórko dobrze poznać. Materiałów jest dużo, spora dawka wiedzy dostępna jest pod linkiem: https://support.google.com/webmasters/answer/70897?hl=pl
Gdzie jeszcze szukać informacji o tym, jak działa Google? Na początek wiedza dostarczona na wymienionej stronie zupełnie Ci wystarczy. Później przyjdzie czas na testowanie, czytanie. Wiedzę znajdziesz między innymi:
- na tym blogu
- na forum PiO
- na innych blogach – najlepiej obserwować i czytać planetę SEO (agregator SEO treści ze sfery blogowej)
Jak umieścić stronę w Google
Rozwiązanie tej kwestii znajdziesz również w materiałach udostępnionych przez Google:
- https://support.google.com/webmasters/answer/34397?hl=pl
- https://support.google.com/webmasters/answer/6259634?hl=pl
Później oczywiście pojawiają się problemy dotyczące indeksacji stron, indeksacji linków itd. Ale to nie jest sprawa dla początkujących 🙂
Podstawy optymalizacji
Tu również odsyłam do poradnika od Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=pl
Po zapoznaniu się z tymi informacjami będziesz wiedział co nieco o optymalizacji. Polecam również czytanie forum PiO i blogów SEO.
Warto zwrócić uwagę na umieszczanie słów kluczowych w tytule strony oraz w nagłówkach. Nieco tematu można liznąć we wpisie udostępnionym przez whitepress.pl: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/189/meta-znaczniki-podstawowa-optymalizacja-strony
Trochę wiedzy z tworzenia nagłówków znajdziesz w tym wpisie: https://www.memtor.pl/naglowki-html-h1-h2-h3-podstawy-optymalizacji-strony/
Wybór słów kluczowych
Jakie wybrać słowa kluczowe, czyli słowa na które strona będzie pozycjonowana? Świetne (? nie czytałem, rzuciłem tylko okiem) porady udostępnia serwis whitepress.pl: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/41/jak-wybrac-najlepsze-slowa-kluczowe-do-pozycjonowania oraz delante.pl: https://delante.pl/slowa-kluczowe-narzedzia/
Linkowanie
Linkowanie to jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na wyniki wyszukiwania Google (no dobra: najważniejszy). O linkowaniu zostało napisanych już wiele poradników, wpisów, kursów etc. Co z nich wynika? Że liczy się tu przede wszystkim kreatywność. Im więcej zdobędziesz linków, których nie ma Twoja konkurencja, tym wyżej będzie wyświetlana Twoja strona. Pomogłem? Pewnie nie za bardzo 🙂 O bardziej lub mniej typowych sposobach pozyskiwania linków poczytasz na blogach o pozycjonowaniu (patrz np. planeta seo). Do dobra, rzucę przykładowym linkiem na koniec: https://mambiznes.pl/poradniki/7-sposobow-na-pozyskiwanie-wartosciowych-linkow-pod-seo-83965
Monitorowanie postępu
Na początek w zupełności wystarczy monitorowanie postępu pozycjonowania za pomocą Google Search Console (GSC): https://search.google.com/search-console – do skorzystania trzeba oczywiście założyć konto Google i podpiąć stronę pod GSC:
Narzędzia
Lubimy automatyzację w każdej dziedzinie życia. W SEO najbardziej 🙂
Jest mnóstwo różnych narzędzi, które pomogą między innymi w optymalizacji, w linkowaniu (jak i w prowadzeniu i budowaniu zaplecza SEO), w indeksacji linków i stron, w monitorowaniu różnych czynników. Oto krótka lista dla początkujących:
Optymalizacja
- Google Search Console
- I zestaw narzędzi opisanych już na innym blogu, nie będę się powtarzał: https://fabrykamarketingu.pl/11-narzedzi-efektywnej-analizy-strony-www/
- Darmowy SeoPrzybornik
- Screaming Frog SEO Spider Tool
Linkowanie
- DonLinkage
- WPis
- xNeoLinks
- ZennoPoster (automatyzacja nie tylko linkowania, ale wszystkich czynności wykonywanych systematycznie przez przeglądarkę)
- SWL – na przykład linktak.pl
Indeksacja
- GSC
- addurl.i4a.pl
- indeksowanie.i4a.pl
Monitoring
- MajesticSeo.com
- Ahrefs.com
- semstorm.pl
Zbieranie danych z Google (scrapowanie, harvestowanie)
- ScrapeBox
Oczywiście narzędzi jest o wiele wiele więcej. Śledząc branżę szybko dowiesz się o tych, którymi warto się zainteresować. Może na początek zobacz to, co gwiazdy planety SEO polecają: http://critical.pl/pierwsza-polsce-pelna-lista-narzedzi-seo-polecanych-specjalistow/
To już koniec?
Nie, to dopiero „przedpoczątek” 🙂 Powyższe informacje i informacje na odsyłających stronach traktuj jako dobry wstęp. Później testowanie, testowanie i testowanie. Wszystko wyjdzie w praniu. W SEO wiele rzeczy zmienia się dość dynamicznie i warto trzymać rękę na pulsie 🙂
Cenne szkolenie z pozycjonowania. Można je opanować, choć i podstawowe pojęcia seo mogą być dla nowicjuszy czymś skomplikowanym. Sam na temat seo zrobiłem kurs dla początkujących. O ciekawej nazwie „Ogarnij Pozycjonowanie stron www i SEO” 🙂