Przede wszystkim są to firmy SEO (agencje SEO, agencje pozycjonujące) do pozycjonowania stron klientów, ale także właściciele sklepów internetowych, użytkownicy systemów partnerskich, właściciele stron (osobistych jak i firmowych).
Czym jest SWL?
SWL to nic innego jak sieć stron internetowych, które umożliwiają emisję linków systemowych. Dla uściślenia dodam, że chodzi o SWL statyczny, czyli taki na którym linki wyświetlają się ciągle w tym samym miejscu, nie są podmieniane (umieszczane na innych stronach) co jakiś czas – tak jak w przypadku systemów rotacyjnych. SWL na polskim rynku SEO to nie nowy wynalazek, więc pewnie to już wiesz 🙂
Jak SWL wykorzystują agencje pozycjonujące?
Przede wszystkim widać tutaj zdrowe podejście firm do linkowania z SWL. Nie idą na łatwiznę, a linki z systemów traktują jako zróżnicowanie profilu linków dla stron, jako uzupełnienie, a nie główne źródło.
Główną część linków stanowią zazwyczaj te pochodzące z branżowych portali, blogów i forów i tematycznych katalogów. Firmy pozycjonujące mają w zwyczaju blokowanie robotów zbierających informacje o linkach (typu ahrefs, majestic) na własnych zasobach (zaplecze SEO), więc ciężko powiedzieć w jakiej skali firmy stosują własne zaplecza do linkowania – ale na pewno stosują (źródło: kontakty własne).
Niemniej linki z SWLi stałych stosowane są przez agencje zazwyczaj na strony pozycjonowane, rzadko na własne strony zapleczowe (z których linkowane są pozycjonowane strony).
Jak SWL wykorzystuje się do pozycjonowania sklepów internetowych?
Zazwyczaj z SWL stosowane jest linkowanie głęboko w strukturę sklepu – chodzi o produkty oraz kategorie. Jeśli stosowane jest linkowanie strony głównej, to symbolicznie i zazwyczaj do zróżnicowania anchor tekstów.
Jak SWL wykorzystuje się do pozycjonowania stron programów partnerskich?
Na stronę produktu z programu partnerskiego typu landing page zazwyczaj kieruje się jak najwięcej linków w jak najkrótszym czasie – czyli im więcej linków, tym lepiej. Oczywiście ograniczeniem jest tu budżet oraz możliwości systemu.
Jak SWL wykorzystują właściciele stron firmowych i prywatnych?
W tej kwestii bywa różnie. Niektórzy stosują techniki wykorzystywane przez agencje pozycjonujące, inni zdaje się, że po skatalogowaniu stron rzucają się z linkowaniem z SWLa. Dobrze, gdy mocno różnicują anchory, gdy linkują cały serwis, a nie tylko stronę główną – ale z tym bywa różnie.
Stosowanie SWL jest popularne!
Jeszcze kilka late temu SWLe były często podstawą linkowania, dziś jest to jeden z wielu elementów strategii linkowania. Linkowanie z SWL jest bardzo łatwe, można dokładnie określić ilość linków z konkretnymi anchorami, a nawet ustawić czy link ma mieć atrybut nofollow. To wszystko dostępne od ręki, bez wysiłku. Koszt jednostkowy linka jest zwykle śmiesznie niski. Stosowanie linkowania z SWL z głową (nie jako główne źródło pozyskiwania linków) jest nie mniej bezpieczne niż każdy inny sposób zdobywania linków.
SWL’e były popularne, ale aktualnie raczej odchodzi się o tego typu pozyskiwania linków. Ewentualnie żeby podlinkować zaplecze, etc.
Były popularne i popularne są nadal, to fakt mniej niż wcześniej. I stąd warto się nimi zainteresować, bo wracają do łask 🙂
Chyba wiele osób ma sentyment do swl-a, artykuł wygenerował prawie 300 odsłon na planecie, co nie zdarza się często ostatnio:)
Tak, to bardzo łatwy i szybki sposób linkowania 🙂 Kiedyś można było linkować tylko SWLami i były super wyniki. Dziś tak łatwo nie ma 🙂